Αποχή απο την καφεΐνη: 9 οφέλη για την υγεία

καφές, καφεϊνη, αποχή, κόβω τον καφέ, ωφέλη, υγεία

Αν δεν τολμάς ούτε καν να πεις τη λέξη ντεκαφεϊνέ, δεν είσαι μόνος. Τη σήμερον ημέρα πίνουμε περισσότερο καφέ από ποτέ. Και ο καφές δεν είναι καν ο μοναδικός τρόπος πρόσληψης καφεΐνης στην σημερινή κοινωνία. Το τσάι, τα ενεργειακά ποτά, τα αναψυκτικά, ακόμα και η σοκολάτα, περιέχουν καφεΐνη. Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν πολλά αποδεδειγμένα οφέλη για την υγεία που συνοδεύουν την κατανάλωση καφέ, από ταχύτερο μεταβολισμό έως σημαντικά μικρότερο κίνδυνο νόσου του Alzheimer. Αλλά ποια είναι τα οφέλη από την αποχή από την καφεΐνη και ποιοί πρέπει να αποφεύγουν συνολικά την καφεΐνη; Εδώ είναι τα κορυφαία 10 οφέλη ως προς την υγεία, από την διακοπή του καφέ:

1.Λιγότερο άγχος

Αισθάνεστε όλο και πιο ανήσυχοι τον τελευταίο καιρό; Η υπερβολική καφεΐνη μπορεί να είναι ο ένοχος.
Η καφεΐνη έρχεται με μια έκρηξη ενέργειας, την οποία λατρεύουν οι περισσότεροι από εμάς. Ωστόσο, αυτή η ενέργεια διεγείρει επίσης τις ορμόνες μας του μηχανισμού “fight or flight”. Αυτό μπορεί να προκαλέσει αύξηση του άγχους, νευρικότητα, αίσθημα αυξημένων παλμών της καρδιάς, ακόμη και κρίσεις πανικού. Εκείνοι που είναι ήδη επιρρεπείς στο στρες και το άγχος μπορεί να διαπιστώσουν ότι η καφεΐνη κάνει τα συμπτώματά τους πολύ χειρότερα. Επιπλέον, η υψηλότερη πρόσληψη καφεΐνης έχει συνδεθεί με αυξημένες πιθανότητες κατάθλιψης σε εφήβους.

2.Καλύτερος ύπνος

Η συνήθεια της κατανάλωσης καφεΐνης μπορεί να επηρεάσει τον ύπνο σας. Μελέτες δείχνουν ότι η καθημερινή πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να αλλάξει τον κύκλο του ύπνου, προκαλώντας ανήσυχο ύπνο και υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό μπορεί να ισχύει ιδιαίτερα εάν καταναλώνετε καφεΐνη λιγότερο από έξι ώρες πριν από το κρεβάτι. Εκτός από μια πιο ευχάριστη και ανενόχλητη νυχτερινή ξεκούραση, εκείνοι που απέχουν από την καφεΐνη μπορεί να δουν ότι τους απαιτείτε πολύ λιγότερος χρόνος για την έλευση του ύπνου.

3.Καλύτερη απορρόφηση θρεπτικών συστατικών

Εάν δεν καταναλώνετε καφέ, το σώμα σας μπορεί να απορροφήσει κάποια θρεπτικά συστατικά καλύτερα. Οι τανίνες στον καφέ ενδέχετε να εμποδίζουν την απορρόφηση:

•Ασβεστίου 
•Σιδήρου 
•Βιταμινών Β

Αυτό μπορεί να ισχύει ιδιαίτερα για όσους έχουν πολύ υψηλή πρόσληψη καφεΐνης, μή ισορροπημένη διατροφή ή μεγαλύτερη ηλικία. Η πλήρης αποχή απο την καφεΐνη μπορεί να σας επιτρέψει να διασφαλίσετε ότι θα λαμβάνετε όλες τις θρεπτικές ουσίες από τη διατροφή σας.

4. Πιο υγιή (και λευκά) δόντια

Δεν υπάρχει αμφιβολλία: Ο καφές και το τσάι μπορούν να λεκιάσουν τα δόντια. Αυτό οφείλεται στο υψηλό επίπεδο ταννινών που βρίσκονται σε αυτά τα ποτά, οι οποίες προκαλούν συσσώρευση ανεπιθύμητων σωματιδίων και αποχρωματισμό στο σμάλτο των δοντιών. Η οξύτητα στα καφεϊνούχα ποτά όπως ο καφές και τα αναψυκτικά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε φθορά και αποσύνθεση του σμάλτου.

5. Εξισιρρόπηση γυναικείων ορμονών

Οι γυναίκες μπορούν να επωφεληθούν ιδιαίτερα από την αποφυγή της καφεΐνης. Τα καφεϊνούχα ποτά όπως ο καφές, το τσάι και τα αναψυκτικά μπορούν να αλλάξουν τα επίπεδα των οιστρογόνων.

Μια μελέτη του 2012 διαπίστωσε ότι η κατανάλωση 200 χιλιοστόγραμμων καφεΐνης (περίπου 2 φλιτζάνια καφέ) ή περισσότερο ημερησίως, μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα οιστρογόνου στις ασιατικές και μαύρες γυναίκες, ενώ οι λευκές γυναίκες είχαν ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα οιστρογόνων. Η αλλαγή των επιπέδων οιστρογόνων μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντική εάν έχετε αυξημένο κίνδυνο για καταστάσεις όπως η ενδομητρίωση, οι καρκίνοι του μαστού και οι καρκίνοι των ωοθηκών. Παρότι η καφεΐνη δεν συνδέεται άμεσα με αυτές τις καταστάσεις, τα υψηλά επίπεδα οιστρογόνων συνδέονται με τα αίτια τους. Η καφεΐνη έχει επίσης αποδειχθεί ότι επιδεινώνει ορισμένα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης.

6.Χαμηλότερη αρτηριακή πίεση

Η αποχή απο την καφεΐνη μπορεί να ωφελήσει την αρτηριακή σας πίεση. Η καφεΐνη έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης λόγω του διεγερτικού αποτελέσματος που έχει στο νευρικό σύστημα.
Η υψηλή πρόσληψη καφεΐνης (3 έως 5 φλιτζάνια την ημέρα) έχει επίσης συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

7.Ισορροπημένη χημεία εγκεφάλου

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η καφεΐνη επηρεάζει τη διάθεση. Όλοι μας γνωρίζουμε πολλά άτομα που δεν ”λειτουργούν” μέχρι να πιούν καφέ το πρωί. Η καφεΐνη μπορεί να μεταβάλει την χημεία του εγκεφάλου με παρόμοιο τρόπο με μερικά ναρκωτικά όπως η κοκαΐνη, και οι ερευνητές συμφωνούν ότι η καφεΐνη πληροί ορισμένα από τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της εξάρτησης από τα ναρκωτικά.

Οι άνθρωποι που δεν καταναλώνουν καφεΐνη δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τις ιδιότητες εθισμού της, ενώ οι άνθρωποι που αποφασίζουν να ελαττώσουν ή να σταματήσουν εντελώς την καφεΐνη, μπορεί να εμφανίσουν συμπτώματα στέρησης ή προσωρινές αλλαγές στη διάθεση.

8.Λιγότεροι πονοκέφαλοι

Το σύνδρομο στέρησης από την καφεΐνη είναι ένα πραγματικό φαινόμενο. Μια από τις πιο κοινές και δυσάρεστες παρενέργειες της αποχής απο την καφεΐνη, είναι οι πονοκέφαλοι. Και μπορεί να μην χρειαστούν μερικές μέρες για να εμφανιστεί κάποιος.

Έχετε παρατηρήσει ποτέ πώς έχετε πονοκέφαλο εάν δεν πιείτε τον καθιερωμένο πρωινό σας καφέ; Αυτό είναι μόνο ένα σύμπτωμα στέρησης της καφεΐνης. Άλλα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

•κούραση
•δυσκολία συγκέντρωσης
•ευερεθιστότητα

Ακόμη και αν δεν βιώνετε την στέρηση αμέσως, μια μελέτη του 2004 διαπίστωσε ότι η πρόσληψη καφεΐνης είναι ένας μεγάλος παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη χρόνιων ημερήσιων πονοκεφάλων.

9. Υγιής πέψη

Η πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει πολλά δυσάρεστα γαστρεντερικά προβλήματα. Ο καφές έχει δράση καθαρτική. Η κατανάλωση ιδιαίτερα μεγάλων ποσοτήτων καφέ μπορεί να προκαλέσει διάρροια ή χαλαρά κόπρανα (και ακόμη και ακράτεια). Επιπρόσθετα, τα καφεϊνούχα ποτά μπορεί να διαδραματίσουν ρόλο στην ανάπτυξη της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης (ΓΟΠ-GERD).

Ποιοί πρέπει να αποφεύγουν την καφεΐνη;

Το καλύτερο είναι να αποφύγετε την καφεΐνη, εάν ισχύει για εσάς κάποιο από τα παρακάτω:

• Είστε έγκυος ή προσπαθείτε να μείνετε έγκυος
Γνωρίζουμε ότι οι γυναίκες που είναι έγκυες και θηλάζουν, θα πρέπει να αποφεύγουν την καφεΐνη. Επίσης, η αποχή απο την καφεΐνη είναι σημαντική και όταν προσπαθείτε να συλλάβετε.
Η καφεΐνη έχει συνδεθεί με αύξηση των αποβολών και μείωση της γονιμότητας.

• Είστε επιρρεπείς στο άγχος
Εκείνοι που είναι επιρρεπείς σε άγχος ή κατάθλιψη μπορεί να διαπιστώσουν ότι η καφεΐνη κάνει την κατάστασή τους χειρότερη.
Η καφεΐνη έχει αποδειχθεί ότι επιδεινώνει ορισμένες ψυχιατρικές παθήσεις.
Μπορεί να προκαλέσει αυξημένη ευερεθιστότητα και ανήσυχη συμπεριφορά.

• Έχετε κάποια εντερική ή πεπτική πάθηση, όπως παλινδρόμηση , ουρική αρθρίτιδα ή διαβήτη
Εάν έχετε μια προϋπάρχουσα πάθηση του γαστρεντερικού, η καφεΐνη μπορεί να κάνει τα συμπτώματά σας χειρότερα.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για εκείνους με:

►Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση
►Αρθρίτιδα
►Διαβήτη
►Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου(IBS)

Λαμβάνετε ορισμένα φάρμακα
Ελέγχετε πάντοτε εάν η καφεΐνη αλληλεπιδρά με τα φάρμακά σας. Μερικά από τα φάρμακα που αλλιλεπιδρούν με την καφεΐνη είναι:
►μερικά αντικαταθλιπτικά (ιδιαίτερα ΜΑΟΙ) ►κάποια φάρμακα για το άσθμα
►ορισμένα μυοχαλαρωτικά

Ενώ η διαδικασία αποχής απο την καφεΐνη και ιδιαίτερα από τον καφέ δεν ακούγεται ευχάριστη, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις που μπορείτε να προσπαθήσετε (όπως υποκατάστατα καφέ), για να κάνετε αυτή την προσπάθεια πιο εύκολη.

Συνοψίζοντας, ο καφές έχει τα οφέλη του. Εάν η ζωή σας δεν βελτιώνεται αφού αποχωριστείτε το πρωινό σας φλιτζάνι καφέ, δεν υπάρχει κανένας λόγος να κόψετε εντελώς τον καφέ. Όπως όλα τα τρόφιμα και τα καλά πράγματα στη ζωή, παν μέτρον άριστον.

 

Πηγές:

  1. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1471-4159.2007.05196.x
  2. https://www.cambridge.org/core/journals/advances-in-psychiatric-treatment/article/neuropsychiatric-effects-of-caffeine/7C884B2106D772F02DA114C1B75D4EBF
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4826990/
  4. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1087079207000937
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3805807/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4997392/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2516950/
  8. https://academic.oup.com/ajcn/article/95/2/488/4576834
  9. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0163725808002003?via%3Dihub
  10. https://lpi.oregonstate.edu/mic/food-beverages/coffee
  11. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763498000505?via%3Dihub
  12. http://jpet.aspetjournals.org/content/289/1/285.long
  13. http://n.neurology.org/content/63/11/2022.long
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1378422/
Πέππας Ιωάννης
Περί Πέππας Ιωάννης 26 Άρθρα
Φαρμακοποιός